"روزی یک آیه با قرآن کریم"

حفظ و قرائت قرآن، قرآن پژوهی و مطالعات قرآنی-ادبی

"روزی یک آیه با قرآن کریم"

حفظ و قرائت قرآن، قرآن پژوهی و مطالعات قرآنی-ادبی

یادداشت نخست: درباره وبلاگ مطالعات قرآنی

چندماه پیش، به احوال خود که فکر می کردم، دیدم زیاده به قرآن بدهکارم. سبب ماجرا هم این بود که یک روز آمدم بعد از حمد نماز به جای سوره توحید سوره قدر را بخوانم که دیدم یادم نیست و ما ادریک ما لیلة (به ضم) القدر است یا لیلة (به فتح). همانجا وسط نماز عربی دانیم گل کرد و مشغول پیدا کردن نقش لیله در آیه شدم که یادم افتاد سر نمازم. به خدا گفتم: خدا جان ببخشید. انا اعطیناک الکوثر... ! 

 

بعد از آن، تصمیم گرفتم با توجه به تنبلی ذاتی و فرصت کم و حوصله اندک و مشغله نسبتا زیاد و با عنایت به اینکه تب تند زود عرق میکند، به جای حفظ کردن روزی یک صفحه، فقط روزی یک آیه قرآن حفظ کنم تا اگر زنده ماندم، 20 سال بعد حافظ کتاب خدا باشم. وانگهی، مگر قرار است جایزه نوبل به کسی که قرآن را در کمترین مدت ممکن حفظ کند بدهند؟ بعد فکر کردم و دیدم همین انس کوچک و جمع و جور بهتر از جوگیر شدن و تخته گاز رفتن است و چون دوست دارم در پیری، حتی اگر یک روز باشد، به جای دیدن سریال و فیلم گوشه ای بنشینم و به کتاب خدا دل ببندم، دیدم از همین الان آن کار را بکنم بهتر است. چه معلوم؟ شاید مردم و اصلا پیر نشدم: و لا تعلم نفس فی ای ارض تموت.

مدتی از این ماجرا گذشت و شروع کردم. آن وقت، روزی موضوع را با عده ای از دوستان نزدیک در میان گذاشتم. آنها هم محبت کردند و همراه شدند. قرار ما همراهان این است که اگر - تاکید می کنم: اگر- این کار ثوابی دارد، ثوابش به روح همه انسانها، چه آنها که هستند و چه نیستند، چه آنها که به دنیا آمده اند و چه نیامده اند برسد. چون ما نمی دانیم آدم بدهای روی زمین دقیقا چه کسانی هستند و برای چه کسانی اجازه نداریم خیرات کنیم، قرار است این فقره در اختیار فیلترینگ سفت و سخت خود خدای عالم باشد. یعنی اگر نمی خواهد به کسی ثوابی برسد از او بازگرداند.

در ثانی، از همراهان خواهش کرده ام که اگر قیامت تمام شد و پا در بهشت گذاشتند بقیه دوستان قرآنی را نیز نزد خداوند یاد کنند. شاید بدین ترتیب، بالاخره دست کم این بنده اهل نجات شود. اگر هم یاد ما نکردند لااقل جرعه ای شراب به یادمان بر خاک بریزند که حافظ گفت: اگر شراب خوری جرعه ای فشان بر خاک / از آن گناه که نفعی رسد به غیر چه باک؟

...

حالا، این وبلاگ، قرار است دربردارنده خاطرات آن همراهی و همکاری و حاوی مطالعات و پژوهشها و پرسش و پاسخهایی باشد که در مسیر قرائت و حفظ آیات قرآن کریم انجام می شود و امید است مثمر ثمر باشد. راستش، کارهای خوب زیادی به ذهنمان می رسد که انجام دهیم، ولی توفیق انجامشان مانده است به فضل و رحمت و عنایت پروردگار. بمنه و کرمه والحمدالله رب العالمین

م. باغبان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد