"روزی یک آیه با قرآن کریم"

حفظ و قرائت قرآن، قرآن پژوهی و مطالعات قرآنی-ادبی

"روزی یک آیه با قرآن کریم"

حفظ و قرائت قرآن، قرآن پژوهی و مطالعات قرآنی-ادبی

یادداشت شصت و دوم: التماس دعا

درود بر همراهان گرامی

یکی از همکاران خوب ما بیمار است. لطفا برای شفایشان دعا بفرمایید

یادداشت شصت و یکم: درودی دوباره

درود بر همراهان گرامی

با امروز 207 روز است که با هم در یک راه گام بر می داریم و کم کم سوره بقره دارد تمام می شود. می دانم بعضی همراهان هنوز آیات را حفظ می کنند و برخی دیگر در میانه آیات مانده اند و مثلا از آیه 150 به این طرف نیامده اند. برخی هم کمتر.

مهم نیست عقب مانده یا جلو رفته باشیم. اصلا این راه راهی نیست که این جهات در آن معنا داشته باشد. حتی با یک آیه هم می شود همان حال را داشت که با مجموعه قرآن. ولی خدا را شکر روزی یک آیه انس با قرآن که هدف اصلی ما بود محقق شده است. بنده همچنان به فضل خدا آیات را می فرستم. اگر کسی آنها را دریافت نمی کند از سر مهر باخبرم کند تا اصلاح کنم.

عجیب است. حدود هفت ماه است و بیشتر که راه افتاده ایم و باور هم نمی کردیم که مرد آمدن باشیم. ولی آمدیم و حالا اینجاییم. بنده البته چندین و چند تاسف دارم. نخست بابت تعطیلی حوزه علمیه کوچکمان که محفل خودمانی و عزیزی بود و حس خوبی به آدم می داد. دوم به سبب باقی ماندن ترجمه کتاب محی الدین درویش بر زمین که نمی دانم چگونه باید آن را مهیای ترجمه کنم. در این فقره اخیر، البته اشکال از بنده است که بیهوده سر خودم را به دنیا مشغول کرده ام و در توهمم که مثلا دارم کارهای مفید می کنم. دعا بفرمایید از این خیالات در بیایم. سوم غصه ام از ننوشتن این وبلاگ است که عطف بر همان موضوع دوم است. برای همین خیلی از خودم در این ایام راضی نیستم.

دیشب باخبر شدم یکی از همراهان گرامی که مدتها بود از بیماری رنجور بود به گفته خودشان به طرز محسوسی بهتر شده اند و این زیاده اسباب خوشحالی و مسرت خاطر شد و خدا را سپاس گفتم بر این لطف که آن بزرگوار رو به سلامت است. هر کجا هست خدایا به سلامت دارش.

سرتان را بیش درد نیاورم. این بنده هم مدتی است چندان خوب نیست و حال سابق را ندارد. اگر برایتان زحمت نیست برای این همراه دعاگو نیز دعا بفرمایید.

با اخلاص و احترام- م. باغبان

یادداشت شصتم: خیر مقدم

از دیروز همکار گرامی سرکار خانم مقیمی هم به جمع همراهان روزی یک آیه با قرآن پیوستند. خیر مقدم خدمت بانوی بزرگوار.

یادداشت پنجاه و نهم: آیات 131 تا 201 سروه بقره که ارسال شده است

إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمینَ. [و یاد کنید] هنگامى که پروردگارش به او فرمود: تسلیم باش. گفت: به پروردگار جهانیان تسلیم شدم.131

و وَصَّى بِها إِبْراهیمُ بَنِیهِ و یَعْقوبُ یا بَنِیَّ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى لَکُمُ الدِّینَ فَلا تَموتُنَّ إَلاَّ و أَنتُم مُّسْلِمونَ. و ابراهیم و یعقوب پسرانشان را به آیین اسلام سفارش کردند که اى پسران من! یقیناً خدا این دین را براى شما برگزیده، پس شما باید جز در حالى که مسلمان باشید نمیرید.132

أَمْ کُنتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ یَعْقوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنِیهِ ما تَعْبُدونَ مِن بَعْدی قالواْ نَعْبُدُ إِلَـهَکَ و إِلَـهَ آبائِکَ إِبْراهِیمَ وَإِسْماعیلَ و إِسْحاقَ إِلَـهاً واحِداً و نَحْنُ لَهُ مُسْلِمونَ. آیا شما هنگامى که یعقوب را مرگ در رسید حاضر بودید؟ آن گاه که به پسران خود گفت: پس از من چه چیزى را می پرستید؟ گفتند: خداى تو و خداى پدرانت ابراهیم و اسماعیل و اسحاق را که خداى یگانه است می پرستیم، و ما تسلیم اوییم.133

تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما کَسَبَتْ و لَکُم مّا کَسَبْتُمْ و لا تُسْأَلونَ عَمَا کانوا یَعْمَلونَ. آنان گروهى بودند که درگذشتند، آنچه [از طاعت و معصیت] به دست آوردند مربوط به خود آنان است، و آنچه شما به دست آوردید مربوط به خود شماست؛ و شما در برابر آنچه آنان انجام میدادند، مسؤول نیستید.134

و قالوا کونوا هوداً أَوْ نَصارَى تَهْتَدوا قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْراهیمَ حَنیفاً و ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکینَ. و [اهل کتاب به مردم مؤمن] گفتند: یهودى یا نصرانى باشید تا هدایت یابید. بگو: بلکه از آیین ابراهیم یکتاپرست و حق‏گرا [پیروى مى‏کنیم] و او هرگز از مشرکان نبود.135 

ادامه مطلب ...

یادداشت پنجاه و هشتم: خیر مقدم

درود

همکاران گرامی جناب آقای کرمی و جناب آقای آقاغفار هم از سر مهربانی به جمع همراهان روزی یک آیه با قرآن پیوستند. مهرشان افزون و دلشان شاد باد. خیر مقدم خدمت هر دو بزرگوار